Lesgeven - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van TinkaopBali - WaarBenJij.nu Lesgeven - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van TinkaopBali - WaarBenJij.nu

Lesgeven

Door: Tinka

Blijf op de hoogte en volg

13 Augustus 2014 | Indonesië, Ubud

Inmiddels zitten er weer wat lesgeefdagen op. Ik heb onder andere een een dagje 2nd grade gedaan (dus ongeveer groep 4) omdat een andere vrijwilliger ziek was. Ook erg leuk, maar erg lastig om dingen duidelijk te maken. Op het moment dat de vrijwilligers lesgeven, zijn er geen leerkrachten op de school aanwezig. Er hoort wel een coördinator van Greenlion aanwezig te zijn om eventueel te vertalen of te helpen.,aar die coördinator was er nu meer niet dan wel. Dat betekent dat in de hele school alleen vrijwilligers aanwezig zijn, vaak zonder ervaring. Dat is soms lastig omdat sommige klassen best pittig zijn. Zo was er in de klas naast mij een meisje die de kinderen het lokaal niet in kreeg. Normaal geeft ze les met nog 2 anderen, maar die waren er niet. Ik heb haar toen even geholpen tot dat alle kinderen op hun plek zaten en zij kon beginnen. Vooral de jongens kunnen erg druk zijn en doen waar ze zin in hebben. Verder is het wel geweldig hoe blij de kinderen kunnen worden van bijvoorbeeld een bal. Ik had een bal gekocht voor een spelletje in de klas en in de pauze stonden een paar jongens nieuwsgierig naar de bal te kijken. Natuurlijk mochten ze er even mee spelen, dit leverde meteen heel wat blije gezichten en veel 'Thank you thank you thank you!' op. Daarnaast worden we elke dag door de hele school welkom geheten met een high five of een high five en een box. Als we weggaan weer een high five en vervolgens rennen ze achter de auto aan.

Na het lesgeven in de 2nd grade, heb ik vervolgens lesgegeven aan een 6th grade waar ze normaal geen vrijwilliger hebben, maar waar de kinderen wel ontzettend graag willen. Het is een klein klasje, soms maar 5 kinderen. De lessen zijn vrijblijvend, dus het is altijd maar afwachten hoeveel kinderen er zijn. Een paar meiden komen altijd en zijn ontzettend gemotiveerd. Donderdag was de vrijwilliger van de 5th grade ziek en ik had die dag maar 4 kinderen in de 6th grade, dus van mij mochten ze aanschuiven bij de les. We hebben het gehad over dieren en wat bepaalde dieren kunnen en hoe ze eruitzien. De meeste kinderen lukt het om, na wat hulp, redelijke zinnen te maken. Sommige kids komen maar heel af toe naar de les en komen niet verder dan 'elephant big'. Vrijdag misten we weer wat vrijwilligers, dus heb ik een paar meiden van de 4th grade erbij genomen. Een erg gezellige dag!

Vrijdag mocht ik tevens een deel van een bruiloft meemaken. Om 8 uur 's ochtends waren we welkom in het ouderlijk huis van de bruidegom. Daar werden de bruid en bruidegom opgemaakt en deden ze hun mooie kleding aan. Heel bijzonder! Om 10 uur zouden ze naar het huis van de bruid lopen om haar officieel mee te kunnen nemen, maar aan tijden houden ze zich hier niet echt. Om 12 uur waren we nog niet weg. In de tussentijd was er wel heerlijk eten. Helaas moesten we toen wel weg om les te geven, dus hebben we het ophalen ende ceremonie gemist. Na het lesgeven kwamen we weer terug bij het feest. Weer ontzettend lekker eten en veel mensen. Tijdens het feest werd er rustige muziek gedraaid en iedereen zat rustig op een stoel te chillen. Rond 9 uur was het feest afgelopen. Erg bijzonder om het mee te maken! In het weekend zijn we met een aantal naar Kuta geweest, een plaats aan de kust van Bali. Heerlijk op het strand gelegen!

Maandagochtend ben ik weer teruggegaan naar Ubud. In de middag zou ik weer lesgeven, helaas heeft de school waar ik vorige week was deze week een evenement en geen les. Ik geef daarom nu les op een andere school. Daar heb ik nu de 5th en 6th grade samen, omdat er te weinig vrijwilligers zijn. Totaal 15 kids. Zij hebben al een hele tijd geen Engels gehad en dat is te merken. Ze doen wel ontzettend hun best. Ik heb inmiddels ook al heel wat dingen voor de kids kunnen kopen, want op de scholen is er helemaal niks. Zo heb ik boardmarkers, kleurpotloden, gekleurd papier en allerlei posters met Engelse woorden gekocht. Van de week ga ik nog even langs bij het kantoor van Greenlion om te kijken en te vragen wat er nog meer nodig is. Dus ben benieuwd!

  • 13 Augustus 2014 - 23:44

    Ed:

    Je wordt wel lekker flexibel daar! In Nederland zouden we direct allerhande ouders en collega's op onze nek krijgen. Ze zullen je straks wel gaan missen als je weer weg bent. Geniet er nog maar van en laat ze daar ook nog maar even van jouw werk en inzet genieten. Doe voorzichtig en neem vooral wat mooi weer mee, want hier is het inmiddels een stuk minder.

  • 18 Augustus 2014 - 20:40

    Joke:

    Hé Tinka,
    Bijzonder allemaal hoor. Moet je in ene gewoon een andere klas erbij nemen! Ik hoop dat je nog even kan genieten van de laatste week. En...ik ben blij dat je spulletjes hebt kunnen kopen.
    Lieve groet, Joke

  • 20 Augustus 2014 - 20:26

    Margareth:

    Hee meissie,

    Wat heb jij genoten van deze afgelopen weken!
    Ik weet zeker dat jouw verwachtingen uitgekomen zijn.
    Vooral als ik lees over die blije gezichtjes van de kinderen!
    Wat zal je ze veel geleerd hebben. Ik zie het helemaal voor me.

    Het is goed te lezen en te horen hoe lief , hartelijk en zorgzaam de mensen daar zijn.
    Dat geeft ons een goed gevoel.

    Geniet er nog even van! Vast een goede reis gewenst en tot zondag!

    Xxmam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ubud

Actief sinds 13 Juli 2014
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 1827

Voorgaande reizen:

27 Juli 2014 - 23 Augustus 2014

lesgeven op Bali

Landen bezocht: